با مکمل غذایی ملاتونین آشنا شوید

با ملاتونین بر بیخوابی غلبه کنید

مکمل غذایی ملاتونین از جمله مکمل هایی که به داشتن خواب طبیعی و راحت  کمک میکند. مکمل های ملاتونین می توانند تاثیر مثبتی بر درمان اختلال خواب بگذارند.

در ادامه مقاله برای شما در مورد هورمون ملاتونین توضیحاتی خواهیم داد که این هورمون چیست و چه وظیفه ایی را در بدن ایفا میکند همچنین در مورد کاربرد این نوع مکمل غذایی هم توضیحاتی خواهیم داد . مکمل برای داشتن خواب طبیعی و راحت
 

با ملاتونین بر بیخوابی غلبه کنید

 

ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که از اسید آمینه تریپتوفان توسط غده پینه آل(اپی فیز)  ، یک غده کوچک در مغز، ساخته می شود، ملاتونین به شما کمک می کند که چرخه خواب و بیداری خود را کنترل کنید، مقادیر بسیار کم از آن در برخی از مواد غذایی از جمله گوشت، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. شما همچنین می توانید آن را بصورت یک مکمل خریداری کنید.
 

ملاتونین  چه کاری در بدن انجام می دهد؟

بدن شما در درون خود یک ساعت داخلی دارد که ساعات چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می کند. در واقع ساعت بدن شما کنترل می کند که بدن شما چقدر ملاتونین بسازد، بطور طبیعی ، سطح ملاتونین در اواسط تا اوایل غروب شروع به افزایش کرده، در اغلب اوقات شب در سطح بالا باقی می ماند و سپس در ساعات اولیه صبح دوباره به سطح پایین باز می گردد.نور بر این موضوع که چقدر بدن شما ملاتونین تولید می کند اثر گذار است. در طول روزهای کوتاه تر ماه های زمستان، بدن شما ممکن است ملاتونین را زودتر یا دیرتر از روزهای معمول تولید کند.این تغییرات ممکن است به نشانه های اختلال خلقی فصلی (SAD ) یا افسردگی زمستانی منجر شود.سطح طبیعی ملاتونین بطور آهسته با افزایش سن کم می شود. برخی از افراد مسن مقدار بسیار کمی از آن را دارند یا اصلا ندارند.
 

چرا ملاتونین به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود؟

مکمل غذایی ملاتونین در ایجاد و تنظیم ریتم خواب و بیداری در بدن نقش دارد. ساخت و آزاد شدن ملاتونین، با تاریکی هوا تحریک شده و با روشنایی متوقف می شود به همین دلیل ملاتونین هورمون تاریکی نامیده می شود. میزان ترشح این هورمون در انسان با افزایش سن کاهش می یابد که می تواند یکی از علتهای عمده بروز بی خوابی در سالمندان به شمار رود. اختلالات خواب در مسافران پروازهای هوایی، بازرگانان، خلبانان، کادر پروازی و سایر افرادی که بطور مداوم با تغییرات ساعات شبانه روزی در اثر مسافرتهای هوایی طولانی روبرو بوده (Jet LAG) و همچنین رانندگان، پرستاران، نگهبانان و افرادی که عمدتاً در شیفتهای کاری شبانه فعالیت دارند نیز به وفور دیده می شود.
 

نقش ملاتونین در کم خوابی ناشی از افزایش سن

افزایش سن و بروز تغییرات ناگهانی در ساعات خواب و بیداری، سبب اختلال در تولید ملاتونین در بدن افراد می شود. مصرف مکمل های خوراکی ملاتونین می توانند به عنوان عاملی خواب آور و تنظیم کننده طبیعی ساعت بیولوژیکی بدن شود ، و همچنین به تنظیم خواب افراد و خصوصاً در سالمندان و افرادی که دائم در مسافرت هستند کمک کند. 

 

موارد کاربرد مکمل غذایی ملاتونین چیست؟

مکمل غذایی ملاتونین در اغلب اوقات برای درمان جت لگ ( نوعی از خستگی سفر با هواپیما) یا اختلالات خواب (بی خوابی) استفاده می شود اما دو کاربردی که گفته شد از کاربرد های مهم این نوع مکمل غذایی میباشد ملاتونین کاربرد های دیگری هم دارد که بسیار قابل توجه میباشد و در تمامی کاربرد ها و مواردی که برای استفاده و مصرف این مکمل نام برده شده است  مشورت با پزشک  یا مشاور تغذیه  بهتر است صورت بگیرد.  کاربرد های دیگر مکمل ملاتونین به شرح زیر می باشد:
-درمان اختلالات خلقی فصلی( SAD)
-کمک به کنترل الگوی خواب در افرادی که شب کار هستند
-جلوگیری یا کاهش مشکلات خواب آلودگی یا گیجی بعد از عمل جراحی
-کاهش سردردهای خوشه ای مزمن
 

 

آیا مصرف مکمل ملاتونین ایمن است؟

در اغلب موارد، مصرف مکمل های غذایی ملاتونین  در دوز پایین در کوتاه مدت و بلند مدت ایمن است. اما در مورد مصرف این مکمل ها  در طولانی مدت بهتر است با پزشک مشورت کنید، کودکان، زنان بارداری و زنان تحت پرستاری نباید قبل از صحبت با پزشک ملاتونین  مصرف کنند.
 

مکمل غذایی ملاتونین را چه زمانی استفاده نماییم؟

مقدار مصرف مکمل ملاتونین، متناسب با سن است و متناسب با سن افراد توسط پزشکان تجویز میشود و مقدار و نحوه مصرف آن در سنین مختلف متفاوت می باشد . هنگام خواب، بدن، بطور طبیعی، مقداری ملاتونین تولید می کند و بسیاری از پزشکان و متخصصان، مقدار مصرفی را معادل مقدار تولیدی بدن و در حدود یک تا سه میلی گرم، دو یا یک ساعت و نیم پیش از خواب، تجویز می کنند.
 

گرداورنده: 
هدی جمالی (کارشناس تغذیه)

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید